Tuesday, May 26, 2009

Penyelia PHDku: Dr Samsina Abd Rahman

Anismas Ar atau nama sebenarnya Dr. Hajah Samsina Hj. Abd Rahman dilahirkan pada 19 Januari 1962 di Desa Serom 5, Sg. Mati, Muar, Johor Darul Takzim. Beliau bersekolah di sekolah Rendah (Inggeris) Abdullah, Sg, Mati, Muar, Johor iaitu di Sek. Men. Pei Hwa, Sg, Mati, Muar, Johor, di Sek. Men. Convent, Muar, Johor dan Maktab Adabi Maharani, Muar sebelum melanjutkan pengajian di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor pada tahun 1982. Beliau memperoleh Ijazah Sarjana Muda Sastera dengan Kepujian (Kelas Dua Atas) pada tahun 1986, Ijazah Sarjana Persuratan pada tahun 1990. dan Ijazah Doktor Falsafah pada tahun 1998 dari UKM.

Bidang kepakaran beliau adalah Kesusasteraan Melayu khususnya Puisi Melayu, Falsafah dan Pemikiran dalam Kesusasteraan Melayu dan Kesusasteraan Melayu Islam (tasawuf). Dalam tesis Ph.Dnya, beliau telah menggunakan teori Takmilah (sastera Islam) yang dikemukakan oleh Dr. Shafie Abu Bakar (UKM) dalam menganalisis unsur-unsur tasawuf dalam puisi-puisi Melayu moden di Malaysia dan Indonesia sepanjang dekad 1970 hingga 1990.

Sewaktu menuntut di UKM, beliau aktif dalam persatuan dan penulisan puisi. Misalnya, menjadi ahli grupemuisi sejak tahun 1982 hingga 1990 dan menjadi setiausaha penerbitan dan publisiti, Persatuan Antropologi dan Sosiologi, UKM malah pernah menjadi editor buletin IBKKM, UKM sewaktu diterajui oleh Prof. Ismail Hussein. Anismas Ar mula melibatkan diri dalam penulisan puisi Melayu sejak di tingkatan tiga lagi dan puisinya disiarkan dalam majalah sekolah. Sepanjang penglibatannya dalam penulisan puisi, puisi-puisinya pernah tersiar dalam Majalah Kamsis Aminudin Baki, UKM, Majalah Aspirasi (majalah tahunan PMUKM), majalah al-Islam, majalah Suria dan majalah Dewan Sastera. Kumpulan puisi yang pernah dihasilkan oleh beliau berjudul Pelayaran (1984), Anggur Kehidupan (2002), Melepasi Aksara Usia itu (2006) dan Puncak Jihad (2008). Beliau mendapat ilham untuk menulis puisi semasa beliau pergi bercuti bersama keluarga serta di mana sahaja beliau berada tidak kira masa.

Anismas Ar pernah memenangi hadiah utama Sayembara Penulisan Kreatif dan Kritikan Sastera peringkat Inter-varsiti anjuran UKM dengan kerjasama Dewan Bahasa dan pustaka pada tahun 1986 di samping memenangi beberapa hadiah penghargaan dan tempat ketiga dalam sayembara penulisan puisi dan esei kritikan di peringkat UKM. Pada tahun 2001, 2003, 2005 dan 2007 beliau telah memenangi Hadiah Sastera Darul Takzim ke-3, ke-4, ke-5 dan ke-6 untuk kategori Esei dan Kritikan Sastera, Puisi Eceran dan Kumpulan Puisi Perseorangan. Seterusnya pada tahun 2002, beliau dianugerahi dengan Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2000/2001 dalam kategori Esei dan Kritikan Sastera. Sepanjang berkhidmat di Universiti Putra Malaysia sebagai seorang pensyarah beliau memperolehi Anugarah Perkhidmatan Cemerlang pada tahun 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 dan 2007 dan berjaya memperolehi Anugarah Pengajaran Putra tahun 2007.

Manakala idola beliau yang banyak membantu sehingga berjaya pada hari ini adalah arwah ayahnya iaitu Abd Rahman Hj. Bakri yang merupakan seorang ustaz. Arwah ayah beliaulah yang menjadi pendorong kepada kejayaannya pada hari ini. Beliau mula mengajar di UPM pada 15 Oktober 1990. Penglibatan beliau dalam penulisan puisi adalah bertujuan untuk menyampaikan wadah dakwat dan meluahkan apa yang terpendam melalui penulisan puisi.

Sebagai pengkaji, peminat, pencinta dan penghasil karya kesusasteraan khususnya puisi dan esei kritikan sastera, beliau sering menghadiri aktiviti-aktiviti sastera tanah air dan luar negara dan membentang kertas kerja seperti pada pertemuan Hari Sastera, Majlis Diskusi-diskusi sastera, Seminar Antarabangsa Kesusasteraan Melayu, Seminar Teori dan Kesusasteraan Bandingan, Seminar Pemikiran Hamka dan Syeikh Daud al- Patani, Nadwah Kesusasteraan Islam, Seminar Teater Rakyat, Seminar Serantau Bahasa, Sastera dan Budaya Melayu dan Pertemuan Dunia Melayu. Selain itu, beliau juga menjadi AJK untuk sebarang aktiviti yang diadakan di UPM. Antaranya, AJK untuk Malam Pelita Mutiara Bahasa, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi pada tahun 2003 dan AJK pelaksana sebagai wakil dari FBMK untuk Sayembara Deklamasi Puisi Kemerdekaan dan Sayembara Penulisan Esei Interkolej sempena Sambutan Bulan Kemerdekaan peringkat UPM.
sumber: dilangit Chenta

No comments:

CARBONARA UNTUK OPAH

Judul:  Carbonara untuk Opah Pengarang:  Aidil Fadzil Kategori: Novel Kanak-kanak Harga: RM10.90 Penerbit:  Ana Muslim ...