Sunday, February 8, 2009

Mengejar Impian Memburu Cita-Cita: Dari Pengkalan Chepa ke Serdang

Satu detik yang tidak akan aku lupakan dalam sejarah hidupku. Permohonan untuk mendapatkan tajaan pengajian termakbul. Terima Kasih Kem. Pelajaran Malaysia. 22 Disember satu tarikh bersejarah. Aku melapor diri di UPM sebagai calon PHD. Nikmat syukur kulimpahkan. Tiada tergambar dengan kata-kata.

Namun di situ, aku terpikul sebenarnya, membawa harapan, matlamat dan visi KPM untuk menjana sebuah organisasi terbaik dunia. Segala tidurku digegar mimpi. Segala angan-anganku diusik igauan. Dari puluhan mungkin ribu yang memohon untuk mendapatkan tajaan aku terpilih. Syukur nikmat kepada Allah SWT.

Aku susuri dari Pengkalan Chepa ke Serdang. Berbekal matlamat juang yang semangatnya hampir lebur ditimbusi angan dan sedar. Aku percaya rezeki ada di mana-mana. Yang perlu kini aku harus berusaha untuk mengejar impian itu dan memburu sebuah cita-cita.

Sesekali pun aku berjanji tidak akan tewas dalam situasi ini. Cabaran ini adalah amanah dan pengorbanan buat isteri dan anak-anak. Terpikul dibahu mereka segala bebanan. Terpikul dibahuku segala retetan catatan untuk dikoleksikan.

Salam sayang

No comments:

CARBONARA UNTUK OPAH

Judul:  Carbonara untuk Opah Pengarang:  Aidil Fadzil Kategori: Novel Kanak-kanak Harga: RM10.90 Penerbit:  Ana Muslim ...